Boleh ke Ibu Mengandung Bersenam?

Kongsikan Artikel Ini

Ketika mengandung dan selepas bersalin, ada banyak pantang larang yang kita dengar daripada orang tua, termasuk mengenai ibu mengandung bersenam. Tetapi, adakah pantang larang tersebut dibuktikan oleh kajian sains? Atau hanya sekadar cakap-cakap tanpa kajian sains?

Saya berkesempatan menonton rakaman rancangan Tanya Dr Imelda di Youtube.

Dalam rancangan tersebut, Dr Imelda menyatakan bahawa, adalah selamat untuk ibu mengandung bersenam. Menarik kan? Tetapi dengan beberapa syarat.

Saya ringkaskan isi rancangan tersebut dalam entri ini.

Ibu Mengandung Bersenam – Kebaikan

Ibu mengandung bukan sahaja boleh bersenam, malah digalakkan untuk bersenam.

boleh ke ibu mengandung bersenam

Ada banyak kebaikan senaman untuk ibu mengandung.

Antaranya adalah:

  1. Mengurangkan kenaikan berat badan yang mendadak kepada ibu mengandung.

    Jadi ibu mengandung kurang terdedah kepada risiko kencing manis dan darah tinggi yang mana ini adalah keadaan bahaya untuk ibu mengandung dan bayi dalam kandungan.
  2. Bayi tidak terlalu besar, jadi tinggi peluang untuk ibu melahirkan anak secara normal.

    Berat badan ibu yang naik secara mendadak ketika hamil sebenarnya akan menyebabkan bayi besar. Dan apabila bayi terlalu besar, ini akan meningkatkan risiko kelahiran cesarean section (kelahiran melalui pembedahan)
  3. Ibu yang mempunyai berat badan ideal, lebih tinggi kejayaan untuk menyusukan bayi secara ekslusif selama 6 bulan pertama.

    Ibu mengandung yang obesiti, hormon dalam badan mereka lebih kucar kacir berbanding ibu yang mempunyai berat badan ideal. Keadaan hormon yang kucar-kacir ini akan menganggu proses penyusuan selepas bersalin. Dr Imelda sebut dalam rancangan tersebut, susu akan lambat kick in.

Jadi, ibu-ibu mengandung, jangan takut untuk bersenam kerana ianya baik untuk ibu mengandung.

Senaman Yang Dibenarkan untuk Ibu Mengandung

Seperti yang kita tahu, ibu mengandung tidak boleh terlalu lasak.

Jika senaman digalakkan, senaman yang bagaimana dibenarkan untuk ibu mengandung?

Dr Imelda menyebut bahawa, ibu mengandung boleh buat apa-apa jenis senaman, asalkan dalam MODERATE intensity.

boleh ke ibu mengandung bersenam
Weight training ini juga boleh dibuat, tetapi perlu pastikan ianya pada moderate intensity

Moderate intensity ini bermaksud, semasa bersenam, ibu sudah tidak boleh menyanyi dengan baik tetapi masih boleh bercakap.

Elakkan bersenam sehingga mencapai tahap high intensity. Ini adalah tahap di mana ibu-ibu sudah tidak boleh bercakap semasa bersenam.

Elakkan juga senaman yang memerlukan ibu baring terlentang.

Ini kerana, semasa pertengahan kehamilan, baring terlentang akan menyebabkan tekanan darah jatuh dan ini membahayakan ibu dan kandungan.

Gunakan Sing Talk Test

Kenapa kena guna test menyanyi dan bercakap seperti ini?

Ini kerana, lain ibu, lain tahap kecergasan.

Ibu yang sudah biasa bersenam sebelum mengandung, kecergasan mereka lebih tinggi, jadi mereka boleh buat senaman yang lebih aktif untuk tahap moderate intensity tersebut.

Kena ukur baju di badan sendiri.

boleh ke ibu mengandung bersenam

Semasa senaman dilakukan, cuba bercakap. Jika boleh bercakap, ibu-ibu masih di tahap moderate intensity yang mana ianya tahap senaman yang sesuai untuk ibu mengandung. Teruskan kelajuan atau intensity senaman pada tahap ini.

Jika sudah tidak boleh bercakap, ini bermaksud ibu-ibu sudah di tahap high intensity, dan ketika ini, ibu-ibu perlu slow down. Teruskan bersenam, cuma perlahankan pergerakan.

Bila boleh bermula?

Ibu mengandung boleh mula bersenam sejak seawal trimester pertama.

Kajian menunjukkan, senaman semasa mengandung:

  1. Tidak meningkatkan risiko keguguran.
  2. Tidak meningkatkan risiko kelahiran pramatang.

Jadi ibu mengandung boleh mula bersenam sejak awal kandungan.

Ibu Mengandung yang Tidak dibenarkan Bersenam

Ada beberapa kategori ibu yang tidak dibenarkan bersenam. Antaranya adalah:

  1. Ibu yang ada risiko kelahiran pramatang, seperti ibu yang sudah pecah ketuban dan ibu yang ada pendarahan.
  2. Ibu yang mengandungkan kembar
  3. Ibu yang ada sakit jantung dan darah tinggi
  4. Ibu yang ada kekurangan darah merah yang teruk (severe anemia)

Bagi yang ingin menonton rakaman penuh bagi rancangan ini, boleh tonton di sini:

Saya harap perkongsian dalam entri ini memberi semangat untuk ibu-ibu bersenam dan mengamalkan gaya hidup sihat semasa mengandung.

Jika ada pertanyaan, ibu-ibu boleh join FB Support group ini dan boleh tanya di dalam group, tekan link ini:

https://www.facebook.com/groups/Malaysiabreastfeedingsupportgroup/

Bagi yang berminat mendapatkan pakaian menyusu jenis selak untuk memudahkan penyusuan, boleh lihat koleksi pakaian menyusu Cozy Lady di link ini:

http://www.cozybaby.biz/product-category/nursing-attire

Jom sertai Komuniti Cozy Lady

Dan jadi antara yang terawal mendapat update perkongsian daripada blog ini